Skrendu ir važiuoju. Vairavimas

Pradedu kelionių “Skrendu ir važiuoju” pasakojimų ciklą. Pirmiausiai galvojau, kad reikia pradėti nuo to, kaip išsirinkti automobilį ir jį išsinuomoti. Atrodytų tai ir yra pats sudėtingiausias etapas, bet iš tiesų kelionėse “Skrendu ir važiuoju” sudėtingiausios akimirkos prasideda sėdus už svetimo automobilio vairo.

Su nauju automobiliu prasideda ir nauji iššūkiai: tai šviesas reikia įjungti ir išjungti (nėra automatikos), tai posūkio signalas kitoj vairo pusėj, nei įprasta, tai pavarų kokios šešios, vietoj įprastų penkių (jau įpratom apsižiūrėt iš karto, nes kai “atrandi” vidury kelionės tokią “naujieną” kažkaip sarmata pasidaro), o jei dar vairas kitoj pusėj, tai viskas komplikuojasi su kaupu!DSC_5062.JPG

 

Apie patį vairavimą svečioje šalyje turėtų pasakoti mano vyras, nes aš kelionių metu tik sėdžiu šalia… Na, turiu prisipažinti, kad sėdžiu aš gana neramiai ir kartais mindau įsivaizduojamą stabdžių pedalą, dar mėgstu netikėtai sušukti “Atsargiai” arba priekaištauti dėl netinkamo greičio, netinkamų posūkių, netinkamai perjungiamų automobilio pavarų ar tiesiog skųstis, kad vyro vairavimas labai jau “chamiškas”…  o realią pagalbą teikiau tik kelis kart: pirmąjį kartą tai mėginant išvažiuoti iš Marakešo senamiesčio, ten tikrai vyrui nepakako dviejų akių ir ausų, tad nuolat turėjau stebėti ar kas nelenkia mūsų iš dešinės arba nevažiuoja per raudoną, kitas įsimintinas kartas – pagalba išvažiuojant iš miestelio kalnuose, kur pavyko “įtilpti” į GPS nurodytą gatvelę tik užlenkus abu mašiniuko veidrodėlius ir bene labiausiai gelbėjau Kipre, nes nuolatinis priminimas “Važiuok kaire puse!” iš tiesų buvo būtinas, nes net nepaisant jo, vyrą į dešinę bent tris kartus “patraukė”.

Žinau, kad apsispręsti ar vairuoti svečioje šalyje yra tikrai sunku ir gana sudėtinga, ypač pirmą kartą, tačiau nė karto savo sprendimo imti ir važiuoti nesigailėjom. Vienintelį kartą atsisakėm šios minties Gruzijoje, nes tuo metu Gruzija GPS prieinamuose ir net Google žemėlapiuose buvo tik balta dėmė, o keliauti vien su senais rusiškais žemėlapiais po kalnus nedrįsom. Užtat stebėdami vietinį už vairo išmokom nemažai gyvenimiškų pamokų apie vairavimą kalnuose, apie tinkamus ir netinkamus būdus įveikti kalnų upelius bei pažliugusį kelią…

Visuomet prieš priimdami sprendimą ar vairuoti svetimoje šalyje pasidomime tos šalies kelių būkle, eismo intensyvumu ir avaringumu bei automobilių nuomos ir degalų kainomis. Visą šią informaciją galima rasti tiesiog internete, įvairiuose bloguose, wiki tinkle ar forumuose (pvz. mano mėgstamas tripadvisor). Pavyzdžiui prieš kelionę į Maroką skaičiau daug keliautojų forumų, mėgindama suprasti ar ten kelių eismas ir jo sudėtingumas tikrai didesnis (tokią išankstinę nuomonę turėjau po keleto filmų apie Maroką peržiūros ir pasakojimų apie arabų kraštuose vyraujantį chaosą). Mums apsispręsti padėjo dviejų keliautojų atsiliepimai: pirmasis, itin patyręs keliautojas, prancūzas, rašė, kad Marakešas tikrai nėra sudėtingesnis vairuotojui, nei Paryžius (mes automobiliu jau buvom aplankę Paryžių ir išmėginę rikiavimasi per šešias eiles, norint išsukti iš magistralės rytinio piko metu 🙂 ); antroji buvo moteris, amerikietė, kuri patikino, jog Maroke lengviau vairuoti nei Rytų Europos šalyse (nurodė Lenkiją ir Baltijos šalis). Tad visos baimės kaip mat išsisklaidė! Ir iš tiesų, Marakešas buvo pati chaotiškiausia vairavimo vieta, bet vairuotojai ten elgiasi pagarbiai vienas kito atžvilgiu ir nors šviesoforo šviesos jų nesustabdo, sustabdo piktas žvilgsnis, šypsena ar rankos mostas, tad po pirmo pusvalandžio jau atrodo, jog tikrai vairavimas čia visiškai organiškas ir ramus, nekalbant apie puikius ir tuščius tarpmiestinius kelius.

P1060755

Visgi sunkiausia ir sudėtingiausia vairuoti kalnuose, ypač leidžiantis kalnų serpantinais žemyn. Tiems, kurie pirmą kartą ketina imtis tokio užsiėmimo patariu “pasigooglinti” apie vairavimą kalnuose, nes net patyrusiam vairuotojui pirmąsias kelias dienas yra ką veikti. Reikėtų atkreipti dėmesį į tris dalykus: pirmasis tai tinkamas automobilio pavaros pasirinkimas ir stabdymas būtent varikliu, antrasis svarbus momentas yra serpantinuose esančių posūkių įveikimas, reikėtų bent jau pasižiūrėti kaip tai turi būti atliekama youtube vaizdeliuose ir trečiasis -perskaityti kalnuose galiojančias eismo taisykles, kaip pvz. daugelyje šalių pirmumo teisė yra besileidžiančiam žemyn, reikalavimas signalizuoti prieš posūkį ir pan.

DSC_4991

Kitas nemažas iššūkis – smėlėtos vietovės arba užliejami keliai. Be abejo, važinėjantis po Europą tokių iššūkių sunku susirasti, bet visa Šiaurės Afrika, Vidurinieji Rytai, Kaukazas ar net Balkanai turi šitų įdomybių ir tūlas lietuvis galvoja, kad užteks įgūdžių, įgytų jaunystėj važinėjant pas močiutę po pievų laukus. Tiesa ta, kad tokių sąlygų reikia arba vengti (pvz. po Maroką keliauti tik prieš liūčių sezoną, į Gruzijos kalnus kilti ne anksčiau kaip liepą) arba būti pasiruošus tiek žiniomis, tiek autotechnika. Mes vengiame tokių sąlygų ir nors esam važinėję pažliugusiais kalnų keliais ir smėliu apipustyta bekele, pavyko tuos trumpus ruožus įveikti be didesnių nuotykių, nors mano laki vaizduotė per tas kelias akimirkas spėjo nupiešti daugybę juodų scenarijų.

Prieš tai minėti dalykai yra tarsi visiems suprantami, gal tiesiog norisi pirmąkart keliaujančiam dar pabaksnoti pirštu, kad pernelyg didelis pasitikėjimas savo vairavimo įgūdžiais nesugadintų kelionės, tuo tarpu kelio ženklus ir vairuotojo pažymėjimą bei taisykles pasitikrinti dažnai pamiršta net prityrę keliautojai, ypač tie, kurie jau važinėjo po užsienio šalis ir nesusidūrė su didesniais sunkumais.

Atrodo, kad kelio ženklai visame pasaulyje yra vienodi, tačiau tiesa ta, kad net toje pačioje Europoje galima rasti įvairių keistybių. Pavyzdžiui galima sutikti ženklų, kurie yra nesuprantama kalba (Prancūzijoje prisižiūrėjom nemažai kelio ženklų, kuriuose tik parašytas prancūziškas žodis ar sakinys, tad būtina žinoti jo reikšmę, pvz. „Allumez vos feux“), nesuprantamais simboliais ir spalvomis (daugiausia sunkumų turėdavom mėgindami užsienyje susigaudyti parkavimo zonų ženkluose). Todėl patys prieš kelionę kelio ženklų peržiūrą įtraukiam į būtinų darbų sąrašą.

Susirandu tos šalies kelių eismo taisyklių kodeksą man tinkama kalba ir peržiūriu ženklus, perskaitau esmines taisykles, peržvelgiu parkavimosi taisykles, tai, kas atrodo svarbu – išsisaugau, kad galėčiau paskaityti kai prireiks ir vyrui parodyti, nes visgi vairuoja jis, aš tik šturmanas. Patariu visuomet pasitikslinti ir tai, ar pagal šalies, kurioje keliausite, įstatymus, pakaks turimo lietuviško vairuotojo pažymėjimo (Europoje jis tinka, bet arabų kraštuose ar Azijoje jo gali nepakakti). Taip pat kai kuriose šalyse tiesiog draudžiama vairuoti užsieniečiams (pvz. Jordanijoje).

Galiausiai, prieš keliaujant į svečią šalį būtina pasidomėti kelių apmokestinimo sistema, nes vairavimas neturint vinjetės gali baigtis itin liūdnai ir brangiai. Mums šiuo klausimu taip pat padeda GPS, kuris įspėja apie mokamus kelius ir suplanuoja nemokamą arba pigesnį (kaip kad Austrijoje, siekiant apvažiuoti mokamus tunelius) maršrutą. Neturint GPS tenka tai daryti patiems, prisėdus prie kokio kito išmanaus įrenginio.

Taip pat noriu pridurti, kad kiekvienas pagal savo pomėgius, įgūdžius ir kitas aplinkybes sprendžiame kiek laiko praleisime automobilyje per dieną ar naktį, tačiau siūlau neužmiršti, kad atostogos – tai ne darbas, o net dirbantys daugiau kaip 8 val. retai vairuoja. Mes savo kelionėse stengiamės, kad vairuoti tektų ne daugiau kaip 3-4 valandas per dieną šviesiu paros metu (visuomet pasižiūrim dienos ilgį ir kelio reljefą, visgi kalnuose saulė pasislepia daug greičiau) , kitu atveju atostogos tampa tiesiog tranzitu su skaudančia sėdimąja.

Pirmoji mano “Skrendu ir važiuoju” pasakojimo dalis baigta, visai netrukus pasidalysiu patarimais apie automobilio nuomą.

Saugių ir smagių kelionių!

Justė

 

 

 

Advertisements

One thought on “Skrendu ir važiuoju. Vairavimas

  1. Pingback: Skrendu ir važiuoju. Automobilio nuoma – noreciaupasakyti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s