Skrendu ir važiuoju. Automobilio nuoma

Įspėjimas: šis straipsnis skirtas asmenims, vyresniems nei 25 metai, už jaunesnių keliautojų piniginės suplonėjimą, straipsnio autorė atsakomybės neprisiima!

Kelionės automobiliu po svečią šalį man patinka labiausiai dėl to, kad jos dinamiškos, pilnos nuotykių ir nutikimų, leidžiančios pamatyti tokias šalies vietas, kurias viešuoju transportu, juolab pėsčiomis, vargu ar aplankytum.

P1060970

Automobilio nuoma keliaujant leidžia ne tik susidėlioti maršrutą kaip patiems patinka, bet ir yra puiki galimybė sutaupyti oro uosto pervežimo sąskaita, tiesiog iškart sėdant į nuomotą mašiną. O tokių malonumų kaip galimybė rinktis kada ir kur sustoti, kiek “pasišaldyti” salone ar kokią muziką klausytis jau net ir neverta minėti. Mėgstu juokauti, kad todėl ši paslauga ir orientuota į vyresnius, nei 25 metų keliautojus, juk su branda atkeliauja ir kiti poreikiai 🙂

Automobilio nuomos būdai

Mes dažniausiai iš anksto susirandam tarptautinę kompaniją (patikimos ir išbandytos: Hertz, Avis, Budget ir Sixt) ir rezervuojam mašiną internetu (lengviau planuoti konkrečias finansines išlaidas, išlipus iš lėktuvo belieka įsėsti ir važiuoti kur akys veda).Tokiu būdu galima ieškoti tinkamo net keletą mėnesių, gaudyti nuolaidas, išmėginti rezervacijos gudrybes (apie jas rašiau čia).

Palankiausia kišenei nuomotis nuvykus vietinėse nuomos firmose. Kiekvienoje šalyje jos skirtingos, o su patikimumu kaip pasiseks: yra labai gerų ir patikimų kompanijų, dažnai valdomų vienos šeimos ir gerbiančių savo klientą, o yra „šaraškino“ kontorų, kurių auto parkas senas ir aplūžęs.  Prieš kelionę siūlau pasiieškoti rekomendacijų, kitu atveju tai bus aklas lošimas.

Pati siūlau vengti nuomotis automobilį tiesiogiai nuvykus (pvz. tiesiog oro uoste) iš mano minėtų tarptautinių kompanijų. Tiesa, jos dažnai „parduoda“ turistui savo pasiūlymą kaip kokį tai stebuklą ir „prikabina makaronų“ apie tai, kad pasiūlymas yra pats geriausias, kokį tik galima gauti…o bet, tačiau,… turistas tiesiog gauna galingesnį ir(ar) didesnį automobilį, nei jam reikia, su dubliuojančia draudimo apsauga ir už visą tai sumoka kosminę sumą (pliusas: užtat būna laimingas visas atostogas, o praregi dažniausiai tik grįžęs namo ir pasitikrinęs kainas internete 🙂 ).

Kaip išsirinkti automobilį?

Mes renkamės pagal kainą, t.y. pigiausias, atsižvelgdami į savo poreikius (pavyzdžiui keliaujant su vaiku, fiziškai daiktai netelpa į Hyundai i10). Teko ne kartą girdėti, kad nuomos bendrovėje, net rezervavus iš anksto, įkalba pasikeisti automobilį (aišku už papildomą kainą) dėl to, kad neva išsirinktas automobilis netinka važiuoti po kalnus. Mes važinėjome po kalnus praktiškai visose savo kelionėse ir jokių bėdų neturėjom nei su Hyundai i10, nei Suzuki Swift, nei su FIAT 500 ar Nissan micra. Na taip, kartais “įpuškuoti” į kalną tekdavo lėčiau, ar magistralėje išgirsti signalą, reiškiantį, kad pasiektas maksimalus automobilio greitis, bet tai tik teigiami atostogų prisiminimai, nesukeldavę jokių rimtesnių bėdų. Todėl tokius nuomos bendrovių “nuoširdžius pasiūlymus” siūlau vertinti blaivia galva.

P1010187

Kainą lemia ne tik automobilio markė, bet ir vairuotojo (-ų) amžius, patirtis bei skaičius Kuo daugiau vairuotojų, kuo jie jaunesni – tuo brangiau kainuos ir nuoma. Todėl palankiausias kainas galima gauti renkantis „vairuos vienas asmuo virš 25 metų“.

Automobilio draudimas (-ai), kaip nepasiklysti?

Draudimas yra didelė nuomos kainos pyrago dalis. Svarbu, kad į kainą būtų įtrauktas privalomasis vairuotojo civilinės atsakomybės draudimas, Europos Sąjungos šalyse šis draudimas yra griežtai reguliuojamas ir daug gilintis neverta, nes sutartis iš esmės bus tokia, kuri užtikrins reikiamą jūsų interesų apsaugą. Tačiau esant už ES ribų, būtina peržiūrėti ką ši sutartis apims, nes kitu atveju gali tekti patirti didelių nemalonumų ir finansinių nuostolių, jei visgi įvyktų nelaimė kelyje.

Ar jums reikalingi KASKO ir papildomi draudimai (padangoms, nuo stiklo dužio ir pan.) reikėtų vertinti analogiškai kaip savo automobilio atveju, t.y., jei turėtumėt tokią pačią mašiną, ar draustumėt ją papildomai, ne tik civilinės atsakomybės draudimu?

Kainos skirtumai atsiranda ir priklausomai nuo franšizės dydžio (tai ta suma, kurią įvykus nelaimei dengsite jūs ir tik virš jos esančius nuostolius jau apmokės draudimas). Mes rinkdamiesi automobilį nuomai niekuomet neimam nulinės franšizės, ji apsimoka nebent tokiose šalyse, kur įprasta parkuojantis atsiremti į šalia esantį automobilį (pvz. Pietų Italija). Kaip beskaičiuotum (o mano vyras moka skaičiuoti!), pigiau imti franšizę, kuri yra priimtina kišenei (reikia tokią pinigų sumą būtinai turėti savo sąskaitoje, jei prireiktų), nei susimokėti daug didesnę draudimo įmoką. Taip pat svarbu, kad dažnai nuomojamo automobilio Kasko sutartyje nurodyta nulinė franšizė netaikoma stiklų dužiui ir padangoms, be to užsienyje dauguma kompanijų laikosi politikos “wear and tear”, kas reiškia, jog maži įbrėžimai (<5 cm) be įlenkimo laikomi tiesiog natūraliu nusidėvėjimu.

Keleivių sveikatos draudimo neperkam, nes turim sveikatos draudimą, įeinantį į kelionių draudimą. Ar jūsų kelionių draudimas apima žalą, kuri atsirado dėl transporto priemonės reikėtų pasitikrinti prieš kelionę, nes yra kompanijų, kurių sutartyse tokie įvykiai nedraudžiamieji.

Ką reikia žinoti nuomojantis automobilį, kad vėliau nekiltų bėdų?

Dažniausias nerimą keliantis klausimas – pasklidęs gandas apie nesąžiningas nuomos kompanijas, kurios nuo kreditinės kortelės po kelionės nurašinėja sumas nežinia už ką. Turiu pripažinti, kad šis gandas, ypač pietų kraštuose, tikrai yra pasitvirtinęs, tačiau siekiant išvengti rimtesnių bėdų siūlau visuomet “parodyti”, kad žinote savo teises ir tikrai nesate atlapapiniginis amerikietis, sumokėsiantis vos to paprašius.

Taigi, pasiimant automobilį būtina sužymėti esamus jo trūkumus priėmimo-perdavimo lape (dažniausiai vyras šituo užsiima, o aš seku iš paskos ir fiksuoju fotoaparatu). Kai automobilis grąžinamas, taip pat svarbu kartu patikrinti automobilį ir sulaukti atsakymo, kad viskas o.k., bei galima papildomai užfiksuoti aplinkybes vėlgi fotoaparatu. Nebūtinai tos nuotraukos bus tinkami įrodymai rimtame ginče ar teisminiam procese, bet jos veikia kaip puiki prevencinė priemonė, aiškiai parodanti „aš žinau savo teises“. Apie tai, ką daryti, jei po kelionės nuomos bendrovė nepagrįstai (jūsų neperspėjusi) nuskaito iš kreditinės kortelės pinigus, rašiau čia.

Norint apsaugoti savo piniginę pravartu perskaityti automobilio grąžinimo ir naudojimo taisykles (jos turi būti surašytos jums išduotame autonuomos sutarties egzemplioriuje). Dažniausiai turistų kišenes ištuština kuro atsargų reikalavimų nesilaikymas, nes jei turite grąžinti pilnu baku, o grąžinate su kelių litrų trūkumu, tie keli litrai gali virsti dešimtimis eurų. Mes visuomet prieš grąžinimą pilam kurą artimiausioje degalinėj ir dar pripilam „su kaupu“ (privarvinam į vadinamą bako žarnelę).

Kitas dažnas pažeidimas – automobilio švara, natūralu, kad keliaujant ilgesnį laiką automobilis išsimurzina tiek iš išorės, tiek iš vidaus, tačiau ir viena ir kita galima „pagražinti“ prieš grąžinant, užuot sumokėjus sutartyje nurodytą baudą už purvinos mašinos grąžinimą. Mes dažniausiai tiesiog surenkam šiukšles, nušluostom nuo sėdynių trupinius ir išpurtom kilimėlius, to visuomet pakanka, kad mašina būtų laikoma grąžinta „švari“. Jei pasitaiko proga – degalinėje perbraukiam per automobilio stiklus šlapiu šepečiu, vis dailiau atrodo grąžinimo metu.

Galiausiai reikalavimai, kurie kartais „praslysta“ nepastebėti, bet apie kuriuos būtina pasidomėti prieš nuomojantis: kilometražo apribojimai, draudimas važiuoti į kitą šalį, regioną ar salą (pvz. draudimas iš Vengrijos važiuoti į Rumuniją arba tiesiog nurodymas, kad važinėti galima tik graikiškoje Kipro salos dalyje, draudimas keliauti po kitas Kanarų salas ir pan.), vairavimas, kai konkretus vairuotojas nėra nurodytas sutartyje. Be abejo, ne visus šiuos reikalavimus nuomos bendrovės kruopščiai tikrina, tačiau jei jie yra sutartyje, reikia suprasti, kad jų nesilaikymas gali sukelti finansines pasekmes – sutartyje nurodytą baudą.

Šalyse, kuriose sąžiningumas nėra vertybė (pvz. Artimieji Rytai, Šiaurės Afrika) rekomenduoju nuomotis iš tarptautinių biurų, kurie laikysis „vakarietiško“ aptarnavimo standarto ir nemėgins išlupti pinigų pasitelkdami gudrybes, ar net vietinius pareigūnus. Deja, bet minėtose šalyse teisingumas ir teisėsauga, du atskiri dalykai, tad siūlau nerizikuoti.

Paskutinis patarimas tiems, kurie bijo, kad nesupras sutarties sąlygų, nes ji anglų kalba – nuomokitės iš tarptautinių kompanijų, nes daugumą jų turi atstovybes Lietuvoje ir jų standartines sutartis galima perskaityti lietuviškai.

DSC_5832

Tikiuosi, kad atsakiau į pagrindinius klausimus pradedantiems keliautojams, o patyrusių važiuotojų prašau pasidalyti savo kelionių patirtimi ir pamokomis. Šis įrašas apie keliones Skrendu ir važiuoju yra antrasis, pirmąjį galite rasti čia.

Sėkmės renkantis savo kelioninį bolidą!

Justė

 

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s