Apie keliones lėktuvu žaliems: keleivių teisės, kurias privalai žinoti

Įrašų seriją Apie keliones lėktuvu žaliems rašiau mano blogui tik pradėjus skaičiuoti pirmuosius įrašus ir lankytojus, tuo metu maniau, kad tai, ką išdėsčiau apie oro uosto apsaugą, bagažą ir patį skrydį ir yra viskas apie ką noriu papasakoti ir kas gali būti naudinga. Visgi po keleto interneto jūroje praleistų dienų, skaitant Europos Sąjungos teisės aktus apie keleivių lėktuvu teises, nusprendžiau, kad ši informacija turi būti žinoma visiems keliaujantiems lėktuvu.

Taigi, tie, kurie tikėjotės mano įspūdžių ar patyrimų prie karšto puodelio kavos, jus nuvilsiu…kartu patikinu, jog jau visai visai netrukus papilsiu šiltų įspūdžių ir saulėtų akimirkų Lietuvoje šąlantiems savo bičiuliams ir draugams, o dabar siūlau susikaupti ir kantriai perskaityti tai ką surašiau, kad pakliuvus į nemalonią situaciją žinotumėt kur ir kokios pagalbos ieškoti, nes tos ilgos valandos oro uoste nebūna pačios lengviausios…

p1100347

Skrydis atšauktas, atidėtas arba vėluoja

Pirmas svarbus dalykas, kurį turite žinoti, kad tuo atveju, jei skrydis yra atšaukiamas ir jums apie tai pranešama likus mažiau, nei dviems savaitėms, jūs galite reikalauti iš avialinijų ne tik grąžinti pinigus už skrydį (kas yra suprantama), tačiau vietoj to, reikalauti, kad jums būtų suteikta alternatyvi kelionės galimybė (pvz. jus nuvežtų traukiniu ar autobusu) arba kitas nemokamas skrydis į galutinį kelionės tikslą. Ir svarbiausia – turite teisę gauti piniginę kompensaciją, kuri priklauso nuo skrydžio atstumo (nuo 250-600 EUR).

Antra, jei skrydis vėluoja (daugiau kaip dvi valandas), taip pat tais atvejais, kai jums tenka laukti kito skrydžio, nes jūsiškis atšauktas, avialinijos privalo užtikrinti jums nemokamą maitinimą ir gaiviuosius gėrimus, o prireikus netgi nakvynę viešbutyje ir transportą iki nakvynės vietos. Kaip tai gauti? Paprasčiausias būdas kreiptis į avialinijų atstovą oro uoste, kuris turi jums išsamiai paaiškinti kaip įgyvendinti šias savo teises, dažniausiai keleiviams tiesiog suteikiami kuponai, kuriais pasinaudojant oro uoste galima atsigaivinti ir užkasti.

Pralaukus vėluojančio skrydžio 3 valandas ar ilgiau jums priklauso piniginė kompensacija, kuri apskaičiuojama pagal skrydžio atstumą (nuo 250 – 600 EUR). Dažnas patekęs į situaciją, kuomet skrydis vėlavo, tiesiog numoja ranka ar net nežino apie tai, jog už tas laukimo valandas (kurios buvo praleistos oro uoste, užuot leidus vakarą su šeima) turi teisę gauti pinigų sumelę. Pati procedūra labai paprasta, tiesiog reikia užpildyti standartinę skundo formą ir pateikti avialinijoms, jokių teisininkų samdyti nereikia, jokių papildomų veiksmų daryti taip pat. O laukiant oro uoste kaip tik daug laiko ir pakankamai “įkvėpimo” rašyti skundus, minėtą formą galima rasti čia. Skundą išsiųsti avialinijoms reikia kuo greičiau, konkrečiu atveju galiotų nacionalinės teisės nustatytas senaties terminas (priklauso nuo to, kurioje šalyje įvyko faktas), dažniausiai jis būna ne mažesnis nei 3 metai.

Tuo atveju, jei skrydis vėluoja virš 5 valandų, keleivis jau įgyja teisę nutraukti vežimo sutartį ir tiesiog susigrąžinti pinigus už lėktuvo bilietą (jei jis to nori). Jei nusprendžiate nutraukti sutartį su vežėju (t.y. susigrąžinate už bilietą sumokėtus pinigus), avialinijos daugiau neturi pareigos rūpintis jūsų patogumu (maistas, gėrimai, viešbutis).

Bagažas apgadintas, dingęs arba vėluoja

Svarbu žinoti, kad bagažo vėlavimas, praradimas ar sugadinimas taip pat užtraukia atsakomybę avialinijoms, todėl atitinkamai turite teisę reikalauti nuostolius atlyginančios kompensacijos, siekiančios apytiksliai  iki 1200 EUR (suma surišta su kintančiu rodikliu). Deja, šiuo atveju nėra standartinės bendros formos, keleivis turi kuo greičiau kreiptis į avialinijas  raštu nurodydamas patirtus nuostolius ir juos pagrįsdamas (įsigijimo čekiais, vertinimo ataskaitomis ir kitais įrodymais).

Bagažo vėlavimo arba dingimo atvejais taip pat įgyjama teisė nusipirkti naujus būtiniausius daiktus, kurių neturite dėl to, kad neturit bagažo, įsigijimo kaštus privalo kompensuoti avialinijos.”Būtiniausi” yra vertinamoji teisinė sąvoka, kas reiškia, jog konkrečiu atveju bus sprendžiama ar  daiktas buvo toks, be kurio negalit išsiversti, taip pat vertinama, ar pvz.  nusipirkdamas Armani apatinius elgiatės sąžiningai, jei jūsų bagaže viso labo buvo nutrinti turginiai “triusikai” 🙂 Primenu, jog norėdami pagrįsti savo nuostolius visuomet turite atsakingai išsaugoti visus įrodymus apie tai, kiek ir kas jums kainavo (įsigijimo čekiai, pavedimų kopijos, ect.).

Dar norėčiau patarti tiems, kurie keliauja su brangiu bagažu (pvz. fototechnika). Tokiais atvejais pravartu prieš skrydį kreiptis į avialinijas ir deklaruoti savo bagažo turinį, nurodant jo vertę (ši procedūra nemokama), kad avialinijos padidintų savo bagažo draudimo sumą. Iš praktikos žinau, kad tokiais atvejais avialinijos dažnai pasiūlo vežti techniką rankiniame bagaže nemokamai, nes rankinis bagažas yra keleivio atsakomybė.

Visais išvardytais atvejais avialinijų atsakomybę naikina, taip vadinamos “force majeure“(nenugalimos jėgos aplinkybės). Šios aplinkybės yra vertinamoji teisinė sąvoka, tai reiškia, kad konkrečiu atveju žiūrima ar pats faktas (streikas, audra ir pan.) iš tiesų turi būti pripažintas nenugalima jėga ar visgi avialinijos turėjo galimybę išvengti šios situacijos. ES teisės aktai numato, kad tuo atveju, jei įvyko “force majeure” aviakompanija vis viena turi pasirūpinti savo keleiviais, t.y. padėti suorganizuoti alternatyvius keliavimo būdus.

Išvardijau tik pačias esmines ir dažniausiai pasitaikančias situacijas, bet su oro transportu, yra susiję daug daugiau galimų bėdų, o ir minėtoms galimos įvairios išimtys. Todėl toliau pateikiu trumpą sąrašą kur ir ką galima rasti bėdai ištikus arba ką paskaityti prieš įsigyjant bilietus, kad atostogų galėtumėt laukti be nerimo.

Daugiau apie savo teises ir jų įgyvendinimą galima rasti:

  • Mobilioji programėlė (app) vartotojo teisės (Passenger rights, lietuviškai – Keleivių teisės).
  • Trumpa ES lėktuvų keleivių teisių apžvalga su nuorodomis į teisės aktus (lietuvių kalba).
  • Skundo forma, teikiama aviakompanijai dėl kompensacijos už skrydžio atidėjimą ar vėlavimą – čia.
  • Avialinijų juodasis sąrašas (anglų kalba), jis apima kompanijas, kurios dėl saugumo reikalavimų nepaisymo neturi teisės veikti Europos Sąjungos viduje (Annex A) ir kompanijų sąrašas, kurios gali veikti Europos Sąjungoje tik pagal joms nustatytus reikalavimus (Annex B). Pravartu pasitikrinti prieš perkant aviabilietus kur nors už ES ribų, kadangi pagal “europietiškus standartus” šios kompanijos yra nesaugios keleiviams.
  • Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos administracijos tinklapis, kuriame skelbiamos naujienos (apie bankrutuojančias oro bendroves ir keleivių teises, apie ES teisės aktus, jų įsigaliojimą ir kita svarbi informacija).
  • Europos Sąjungos Komisijos susisteminta teisinė informacija (anglų kalba).
  • Yra nemažai bendrovių, kurios užsiima keleivių teisių gynyba ir būtent jų tinklapius pirmiausiai išmeta Google paieškos sistema, tačiau aš į juos patarčiau kreiptis tik tuo atveju, jei patys išnaudojot savo gynybos galimybes ir negavot reikiamos pagalbos iš atitinkamų institucijų bei esat pasiruošę susimokėti teisines išlaidas, kurios gali ne tik “suvalgyti” visą jums priklausančią kompensaciją, bet ir ją viršyti.

Teoriškai, oro vežėjai yra įpareigoti savo keleivius informuoti apie jų turimas teises ir apie galimybę jas įgyvendinti, bet, net didžiosios avialinijos vengia tai daryti, todėl siūlau mano surankiotą info pasidėti kur nors į saugią vietą, prieinamą mobiliuoju telefonu (pvz. Google Drive), kad ištikus bėdai nepasimestumėt ir galėtumėt pasinaudoti teisės aktų nustatyta apsauga.

Gero skrydžio!

Jei žinot kam ši informacija galėtų būti naudinga – pasidalinkit. Turintys klausimų galit rašyti juos komentaruose, pasistengsiu į juos atsakyti.

Justė

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

One thought on “Apie keliones lėktuvu žaliems: keleivių teisės, kurias privalai žinoti

  1. Pingback: Istorija apie tai, kaip atostogos Kanaruose komplikavosi į 9 valandų dramą oro uoste su netikėta atomazga – noreciaupasakyti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s